Ακαδημιες Στιβου

Στη παιδική ηλικία η άσκηση και οι ψυχοκινητικές δραστηριότητες είναι απαραίτητες για τη σωστή σωματική, ψυχική και πνευματική ανάπτυξη του παιδιού.

Μέσω του αθλητισμού αρχίζει η κοινωνικοποίηση του, και η βελτιστοποίηση της αυτοπεποίθησής και της αυτοεικόνας τους, αναπτύσσοντας βασικές κινητικές δεξιότητες  όπως ο συγχρονισμός και η ισορροπία, ενώ παράλληλα βελτιώνεται η ελαστικότητά τους, η αντοχή και η δύναμή τους. Τέλος το παιδί μαθαίνει να υπακούει σε κανόνες, να συνυπάρχει με τους συναθλητές του στην προπόνηση, να αγωνίζεται  τηρώντας το «ευ αγωνίζεσθαι»,  να βλέπει τον «ανταγωνιστή» ως φίλο, που και οι δύο αγωνίζονται μέχρι το τέλος για τη νίκη, αλλά ως εκεί. Αμέσως μετά ο «ανταγωνιστής» γίνεται «ο φίλος» και «ο συναθλητής».

Γενικά μαθαίνουν να τηρούν αρχές και να σέβονται αξίες που σταδιακά θα διαλέξουν και θα υιοθετήσουν για όλη τους τη ζωή.

ΔΙΑΛΕΓΩ ΤΟΝ ΚΛΑΣΙΚΟ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ (ΣΤΙΒΟ)

Αποτελεί τη βάση όλων των αθλημάτων και είναι μία από τις πιο κλασικές επιλογές στις οποίες μπορούμε να στρέψουμε το παιδί μας. Τα οφέλη του εξάλλου είναι αμέτρητα.

Τι προσφέρει

kallistos-18Ο στίβος προάγει τη σωματική υγεία καθώς γυμνάζει αρμονικά όλες τις μυϊκές ομάδες και επιπλέον ενισχύει την καρδιαναπνευστική ικανότητα και την αντοχή του παιδιού καθώς και τη δύναμή του. Επίσης βοηθάει στην αύξηση της μυϊκής μάζας και στον έλεγχο του σωματικού λίπους, χάρη στη φυσικότητα των κινήσεων προλαμβάνει την υπανάπτυξη μυών και μυϊκών ομάδων, και βελτιώνει τη στάση του σώματος και τη λειτουργία των αρθρώσεων. Συμβάλλει ωστόσο και στην ψυχολογική ανάπτυξη, καθώς με το στίβο το παιδί αποκτά αυτοπεποίθηση, αποφασιστικότητα, επιμονή, πειθαρχία και ικανότητα συγκέντρωσης, και γενικά το βοηθάει να χτίσει μια δυνατή προσωπικότητα. Επιπλέον, η καλλιέργεια των φυσικών ικανοτήτων του μέσα από τον Κλασσικό αθλητισμό οδηγεί το παιδί να αναπτύξει θετική αυτοαντίληψη,να τονώσει το αυτοσυναίσθημά του και να θέσει τις βάσεις για την επιτυχή ενασχόληση του με οποιοδήποτε σπορ.

Μία παγίδα

Επειδή είναι ατομικό άθλημα, υπάρχει πιθανότητα το παιδί να αναπτύξει σχετικά έντονα το αίσθημα του ανταγωνισμού και ειδικά αν έχει αξιόλογες επιδόσεις, να δείξει μία έπαρση. Ωστόσο, αυτό σε καμία περίπτωση δεν είναι λόγος για να μη συνεχίσει την ενασχόλησή του με το στίβο, καθώς πρόκειται για μία παράμετρο που μπορεί να ελεγχθεί με την κατάλληλη προπονητική καθοδήγηση. Εξάλλου, μέριμνα των επιστημόνων φυσικής αγωγής, ειδικά σε τμήματα υποδομής, είναι η καλλιέργεια ενός κλίματος προσανατολισμένου στη μάθηση και όχι στη σύγκριση των επιδόσεων. Μέσα από ποικίλα ψυχαγωγικά παιχνίδια, οι προπονητές εστιάζουν στα ποιοτικά στοιχεία των δεξιοτήτων, στην ομαδική άμιλλα, στην προσωπική βελτίωση, στα βιώματα επιτυχίας και στη θετική αυτοεκτίμηση των μικρών αθλητών.

Υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού;

Όπως σε όλα τα αθλήματα, οι τραυματισμοί είναι κάτι φυσιολογικό και αναμενόμενο σε αποδεκτά πλαίσια. Ωστόσο η πιθανότητα το παιδί μας να υποστεί κάποιον τραυματισμό ελαχιστοποιείται καθώς η προπόνηση γίνεται με τέτοιον τρόπο ώστε κάθε τέτοιο ενδεχόμενο να αποφευχθεί. Σκοπός εξάλλου στις μικρές ηλικίες είναι η εκμάθηση των βασικών τεχνικών που δεν ενέχουν μεγάλο κίνδυνο πτώσεων, τραβηγμάτων κ.λ.π.

Ένα άθλημα με πολλά πρόσωπα

kallistos-11Το μεγαλύτερο πλεονέκτημα του στίβου είναι η ποικιλία αθλημάτων που προσφέρει  από την οποία το παιδί μπορεί να επιλέξει αυτό που το ευχαριστεί περισσότερο ή αυτό στο οποίο είναι καλύτερο, καθώς περιλαμβάνει τρεις μεγάλες κατηγορίες: δρόμο, άλματα και ρίψεις. Αναλυτικά τα αγωνίσματα του στίβου είναι:

 

 

 

 

Δρόμοι

  • Δρόμοι ταχύτητας (100μ. / 200μ./ 400μ)
  • Δρόμοι με εμπόδια (110μ. / 400μ. ανδρών και 100μ / 400μ γυναικών)
  • Δρόμοι μεσαίων αποστάσεων (800μ /1500μ)
  • 3000 μέτρα με φυσικά εμπόδια (στιπλ)
  • Δρόμοι μεγάλων αποστάσεων (5000μ /10000μ /μαραθώνιος, δηλ. 42195 μ.)
  • Βάδην
  • Σκυταλοδρομίες (4×100μ και 4×400 μ)

Άλματα

  • Οριζόντια (άλμα σε μήκος και άλμα τριπλούν)
  • Κάθετα άλματα (άλμα σε ύψος και άλμα επί κοντώ)

Ρίψεις

  • Σφαιροβολία
  • Σφυροβολία
  • Ακοντισμός
  • Δισκοβολία

 

Στίβος αρχή των πάντων, λέει ο Οδυσσέας Παπατώλης, που διετέλεσε επί χρόνια εθνικός προπονητής.

«Ο, τι άθλημα κι αν κάνει το παιδί, πρέπει ν’ αρχίζει με τον στίβο. Αυτό γίνεται στις προηγμένες αθλητικά χώρες.

Χρησιμοποιείται από όλα τα αθλήματα ως βάση. Όλα τα αθλήματα βασίζονται στις αρχές του στίβου. Το παιδί μαθαίνει να τρέχει, να πηδάει και να ρίχνει. Αργότερα, όταν φθάσει στα 13-14 του, οι ειδικοί βλέπουν για ποιο άθλημα είναι ικανό το παιδί, αν δεν είναι ταλέντο για τον στίβο. Επιπλέον, ο στίβος προάγει όλες τις διαφορετικές ικανότητες που έχει ο άνθρωπος. Ο στίβος, ως ατομικό άθλημα, έχει ένα καλό. Βασίζεσαι στα πόδια σου. Από την άλλη, όμως, μπορεί να δημιουργήσει ένα «υπερεγώ». Υπάρχει ο κίνδυνος, αν κάποιο παιδί διακριθεί σε μικρή ηλικία, να «πάρουν τα μυαλά του αέρα»».

Δεν υπάρχουν ιδιαίτεροι κίνδυνοι για το παιδί, όταν βρίσκεται στη φάση του αθλητισμού, υπογραμμίζει ο κ. Παπατώλης, κάνοντας αμέσως τον διαχωρισμό με τον πρωταθλητισμό, αφού αυτός απαιτεί μεγάλες επιβαρύνσεις.

Ο προπονητής πρέπει να προσέχει πολύ στην προπόνηση των μικρών παιδιών.

«Η προπόνηση στις μικρές ηλικίες πρέπει να έχει πολυπλευρικότητα. Ο προπονητής δεν πρέπει να ξεχνάει ότι η εκγύμναση σε αυτές τις ηλικίες πρέπει να είναι προπόνηση βάσης και εκμάθησης τεχνικών. Πώς να τρέχει, πώς να πηδάει μήκος, πώς να ρίχνει τη σφαίρα. Όλα αυτά δεν έχουν μεγάλες επιβαρύνσεις», καταλήγει.