ΤΡΙΑΘΛΟ

Το τρίαθλο αποτελείται από τρία αθλήματα :κολύμβησηποδηλασία και τρέξιμο σε διαδοχική σειρά δίχως διακοπή. Η κλασική απόσταση είναι 1500 μέτρα κολύμβηση, 40 χιλιόμετρα ποδηλασία και 10 χιλιόμετρα τρέξιμο. Για έναν έμπειρο τριαθλητή αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί κοντά στις δύο ώρες για να εκπληρώσει τον αγώνα ενώ για ένα αρχάριο μπορεί να χρειαστούν πάνω από τρεις ώρες.

Ιδιαιτερότητες του τριάθλου

Το κολύμπι είναι σ’ανοιχτό νερό, κάτι που το διαφοροποιεί από το κολύμπι στο κολυμβητήριο. Καθίσταται απαραίτητη η δυνατότητα προσανατολισμού σ’ανοιχτό νερό, η προσαρμογή στο κρύο νερό, καθώς επίσης και η δυνατότητα κολύμβησης με κύματα και άλλους αθλητές τριγύρω μας. Επίσης είναι απαραίτητο να έχουμε ξεπεράσει την φοβία που αντιμετωπίζουν πολλοί άνθρωποι όταν κολυμπάνε δίχως να βλέπουν τον πυθμένα της θάλασσας ή της λίμνης. Στην ποδηλασία επιτρέπεται πλέον το drafting, οπότε στο κομμάτι της ποδηλασίας ο αγώνας χρονομέτρου γίνεται ποδηλασία δρόμου όπου υπάρχουν εναλλαγές ρυθμού και όπου η δυνατότητα ύπαρξης εντός ποδηλατικού γκρουπ απαιτεί ειδική προπόνηση ώστε να επιτευχθεί αυτή η άνεση.

Το τρέξιμο είναι υπό κόπωση, κάτι που το διαφοροποιεί από έναν αγώνα δρόμου (διαφορές στα ενεργειακά αποθέματα με τα οποία ξεκινάμε τον αγώνα και ελαφριά διαφοροποίηση των χρησιμοποιούμενων μυϊκών ομάδων που παράγουν έργο.

 Συνήθως ισχύουν λοιπόν τα ακόλουθα:

  • Κολύμπι: 1 χλμ ή 1,5 χλμ ή 2 χλμ (στο ironman φτάνει και τα 3,5 χλμ)
  • Ποδήλατο: 20 χλμ ή 40 χλμ ή 60 χλμ (στο ironman φτάνει τα 180 χλμ)
  • Τρέξιμο: 5 χλμ ή 7 χλμ ή 10 χλμ (στο ironman το τρέξιμο έχει φτάσει σε απόσταση και τα 42χλμ. δηλαδή απόσταση μαραθωνίου)

Ο συνδυασμός αυτών των τριών αθλημάτων δυναμώνει και ενεργοποιεί όλες τις κύριες μυϊκές ομάδες, αλλά κυρίως χτίζει ένα πολύ δυνατό καρδιοαναπνευστικό σύστημα στον οργανισμό.

Καθένα από τα αθλήματα του Τριάθλου έχει την δική του ειδική προετοιμασία, υπάρχουν πάντα πολλαπλές δυνατότητες και λύσεις κατά την προπόνηση για να επέλθει η βελτίωση στο καθένα από αυτά ξεχωριστά.

Κολύμβηση

Η δυσκολία που έχει η κολύμβηση ( από πλευράς τεχνικής κυρίως ) αποτρέπει τους περισσότερους να ασχοληθούν με το τρίαθλο. Η άποψη ότι δεν μπορείς να μάθεις να κολυμπάς σε μεγάλη ηλικία είναι λάθος. Η σωστότερη επιλογή είναι να σε παρακολουθεί κάποιος προπονητής ή να μπεις σε μια ομάδα ώστε να μάθεις από την αρχή την σωστή τεχνική. Αν μαθευτεί η τεχνική τότε τα πράγματα γίνονται πολύ πιο εύκολα για την βελτίωση της απόδοσης και των χρόνων.

Ποδηλασία

kallistos-53Για τους πιο πολλούς τριαθλητές η ποδηλασία είναι το αγώνισμα που νοιώθουν πιο άνετα απ’ όλα όταν έχουν μια βασική εμπειρία. Η ποδηλασία είναι ένα ατομικό αγώνισμα, ( εξαιρούνται οι αγώνες elite που επιτρέπετε το drafting ) που δεν υπάρχουν ομαδικές τακτικές, ως εκ τούτου θα πρέπει ο κάθε αθλητής να ακολουθήσει μια τακτική που να διαχειριστεί σωστά την ενέργεια του. Είναι πολύ εύκολο με μια λάθος τακτική να βγεις έξω από τα αρχικά σχέδια και να σου κοστίσει ακόμη και το τερματισμό. Δεν είναι σωστό όμως να γίνεται και το αντίθετο, δηλαδή να πας πιο σιγά από την ταχύτητα που μπορείς να πας για να κάνεις την καλύτερη σου επίδοση. Το μυστικό γι αυτό είναι σε κάποιες προπονήσεις να προσπαθήσεις να βρεις και να ακολουθήσεις τον ρυθμό του αγώνα. Σταδιακά θα πρέπει να καλύψεις όλη την απόσταση ή να την πλησιάσεις, για τους μεγαλύτερους σε διάρκεια αγώνες όπως τα Ironman.

Τρέξιμο

Το τρέξιμο ενώ είναι το πιο απλό από τα τρία αθλήματα είναι το πιο επικίνδυνο από πλευράς τραυματισμών, ιδιαίτερα αν το προηγούμενο άθλημα ήταν η κολύμβηση ή ποδηλασία. Ο διαφορετικός τρόπος επιβάρυνσης των οστών, μυών και τενόντων σε σχέση με τα άλλα δυο αθλήματα λόγω των κραδασμών δημιουργούν ένα σχετικά ευαίσθητο περιβάλλον για τραυματισμούς. Είναι πολύ σημαντικό με τα πρώτα σημάδια να σταματάς την προπόνηση στο τρέξιμο. Ένα από τα πλεονεκτήματα του Τριάθλου είναι ότι σου επιτρέπει να γυμνάζεσαι και κάτω από συνθήκες τραυματισμών. Μπορείς να δώσεις μεγαλύτερη προσοχή στα άλλα δυο αθλήματα με αποτέλεσμα αυτό που θα χαθεί από το ένα, να ισοσκελιστεί από τα άλλα δυο. Στο τέλος είναι πιθανόν η συνολική απόδοση να μην έχει επηρεαστεί καθόλου παρά τον τραυματισμό. Σε γενικές γραμμές καλό θα είναι να ακολουθήσεις τον κανόνα της περιοδικότητας και όταν προπονείσαι περισσότερο στο τρέξιμο να μειώνονται τα χιλιόμετρα στο ποδήλατο και το αντίθετο.

Αλλαγές

Οι αλλαγές αποτελούν το σήμα κατατεθέν στο Τρίαθλο, συνήθως λέμε ότι οι αλλαγές αποτελούν το τέταρτο μέρος του αγώνα. Από την στιγμή που το χρονόμετρο δεν σταματάει ποτέ ανάμεσα από τα αθλήματα, επιβάλλεται να συνηθίσεις αυτή την αλλαγή και από πλευράς φυσιολογίας του οργανισμού, αλλά και από πλευράς ταχύτητας στη χρησιμοποίηση του σωστού υλικού και ντυσίματος.