5 τρόποι που βοηθούν στην ανάπτυξη της αυτοπεποίθησής

Η αυτοπεποίθηση είναι ένα σημαντικό στοιχείο για έναν αθλητή, ώστε να μπορέσει να πετύχει τους στόχους του.  Οι αθλητές χωρίς αυτοπεποίθηση δυσκολεύονται πολύ να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις ενός αγώνα. Πολλοί άνθρωποι νομίζουν –εσφαλμένα- ότι η αυτοπεποίθηση είναι ένα εγγενές χαρακτηριστικό, δηλαδή γεννιέσαι ή όχι με αυτό ενώ στην πραγματικότητα είναι κάτι που χτίζεται, και υπάρχουν τεχνικές μέσα από τις οποίες κάποιος μπορεί να βελτιώσει την αυτοπεποίθησή του.

Η αυτοπεποίθηση που νιώθει ένας αθλητής κατά την διάρκεια μιας αθλητικής δραστηριότητας είναι συνήθως αποτέλεσμα εξάσκησης των παρακάτω 5 τεχνικών.

  1. Λεκτική πειθώ- Θετικός αυτοδιάλογος

Στον αθλητισμό, οι προπονητές προσπαθούν συχνά να αυξήσουν την αυτοπεποίθηση των αθλητών, πείθοντας τους  ότι η πρόκληση ενός αγώνα είναι μέσα στις ικανότητές τους. Πολλές φορές χρησιμοποιούν εκφράσεις όπως  «Ξέρω ότι είσαι σπουδαίος παίκτης, προσπάθησε περισσότερο και παίξε σκληρά». Ένας αθλητής μπορεί να ενισχύσει αυτή την πεποίθηση επαναλαμβάνοντας τα λόγια του προπονητή ξανά και ξανά στον εαυτό του. Το αποτέλεσμα αυτής της τεχνικής του αυτοδιαλόγου είναι να επιδρά η έκφραση αυτή στη  αύξηση της αυτοπεποίθησης του. Το μυστικό στην τεχνική του αυτοδιαλόγου είναι ότι οι εκφράσεις που χρησιμοποιούνται πρέπει να είναι πάντα θετικές.  Ουσιαστικά το  πιο σημαντικό είναι να αποφύγει ο αθλητής  να δηλώσει αυτό που θέλει με αρνητικό τρόπο. Έτσι, αντί  να χρησιμοποιήσει εκφράσεις όπως « Πραγματικά δεν θέλω να βγω δεύτερος»  καλό θα ήταν να δοκιμάσει μια θετική διατύπωση όπως « Θέλω πραγματικά να κερδίσω». Συνεπώς, το περιεχόμενο των σκέψεων του και η συγκέντρωση της προσοχής του είναι σημαντικά στοιχεία για την επίτευξη του στόχου.

  1. Τα ιδανικά επίπεδα άγχους οδηγούν στην επιτυχία

Το άγχος του αγώνα μπορεί να είναι βοηθητικό. Συγκεκριμένα, οι φυσιολογικές αντιδράσεις του οργανισμού (όπως η μυϊκή ένταση, ταχυπαλμίες, εφίδρωση, πεταλούδες στο στομάχι κ.α ) σε στρεσογόνες καταστάσεις μπορούν να μειώσουν το αίσθημα εμπιστοσύνης του αθλητή στις ικανότητες του. Ωστόσο αν τα σωματικά συμπτώματα που σχετίζονται με τον ανταγωνισμό τα εκλάβει ο αθλητής ως παράγοντες που  διευκολύνουν την απόδοση του, και παράλληλα χρησιμοποιήσει τις κατάλληλες τεχνικές διαχείρισης του στρες, όπως την «τεχνική χαλάρωσης μέσω αναπνοών» και την «διακοπή της αρνητικής σκέψης», θα καταφέρει να εκπληρώσει τους στόχους του και να αυξήσει την αυτοπεποίθηση του.

  1. Η εμπλοκή του αθλητή με την επιτυχία άλλων

Η εμπλοκή ενός αθλητή με την επιτυχία άλλων μπορεί επίσης να ενισχύσει σημαντικά την αυτοπεποίθησή του, ειδικά εάν πιστεύει  ότι ο συναθλητής με τον οποίο συμμετείχε σε έναν αγώνα ταιριάζει απόλυτα με τις δικές του ικανότητες. Στην πραγματικότητα,  η πεποίθηση αυτή προκαλεί την αντίδραση: «αν το κάνουν οι άλλοι, τότε μπορώ να το κάνω και εγώ».

  1. Εξάσκηση στην νοερή προπόνηση

Η νοερή προπόνηση είναι μια άσκηση κατά την οποία ο αθλητής καλείτε να αναπαραστήσει στο μυαλό του έναν  προηγούμενο δικό του επιτυχημένο αγώνα. Μέσω της δημιουργίας τέτοιων νοερών αναπαραστάσεων ο αθλητής αποκτά  μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στις ικανότητες του.

  1. Προηγούμενες επιτυχίες

 Οι προηγούμενες επιτυχίες είναι ένας σημαντικός παράγοντας που συμβάλει στο χτίσιμο και στην διατήρηση της  αυτοπεποίθησης του αθλητή. Όταν ένας αθλητής εκτελεί με επιτυχία την τεχνική και την τακτική στα οποία έχει προπονηθεί τότε αυτομάτως εμπιστεύεται περισσότερο τις ικανότητες του και είναι διατεθειμένος να προσπαθήσει να κατακτήσει δυσκολότερους στόχους. Επίσης  όταν ένας αθλητής νιώσει ότι η αυτοπεποίθησή του μειώνεται μπορεί να ανατρέξει σε παλαιότερες επιτυχίες για να συνειδητοποιήσει  ότι  όπως στο παρελθόν έτσι και τώρα μπορεί να τα καταφέρει.

«Οι προσωπικές επιτυχίες χτίζουν την αυτοπεποίθηση ενώ οι συνεχόμενες αποτυχίες την κατακερματίζουν».

Συνεπώς είναι πολύ σημαντικό πέρα από την σωματική προπόνηση, ένας αθλητής να αφιερώνει καθημερινά χρόνο για πνευματική προετοιμασία. Οι μικρές αλλαγές στον τρόπο σκέψης μπορούν να επηρεάσουν θετικά τα συναισθήματα τα οποία με την σειρά τους επιδρούν θετικά στην συμπεριφορά του αθλητή εντός και εκτός αγωνιστικού χώρου.

 

                    Βασιλική Δεληνικόλα

                                               Ψυχολόγος- MSc Αθλητική Ψυχολoγία

                 Τηλ. : 6949739307