To καρπούζι είναι αδιαμφισβήτητα το φρούτο του καλοκαιριού που μας προσφέρει γλυκιά και δροσερή γεύση και μπορεί να καταναλωθεί ως σνακ αλλά και ως ελαφρύτερο γεύμα. Επίσης, λόγω της μεγάλης του περιεκτικότητας σε νερό (90%) συνιστά ιδανικό τρόπο ενυδάτωσης. Ανήκει στην ίδια οικογένεια με το αγγούρι και την κολοκύθα και έχει χώρα προέλευσης την Αφρική. Μάλιστα λέγεται ότι οι Αιγύπτιοι καλλιεργούσαν καρπούζια 5.000 χρόνια πριν! Όλα τα μέρη του καρπουζιού είναι καταναλώσιμα, ακόμα και τα εσωτερικά σπόρια, τα οποία μάλιστα έχουν θρεπτική αξία. Είναι καλές πηγές πρωτεΐνης και λιπαρών, καθώς περιέχουν και φυτικές ίνες. Θα συμβουλεύαμε λοιπόν να καταναλώνετε και τα σπόρια μαζί με τον καρπό. Στον αραβικό κόσμο τα σπόρια του καρπουζιού αλατισμένα και ψημένα αποτελούν ένα υγιεινό σνακ. Το καρπούζι είναι πλούσιο σε αντιοξειδωτικές ουσίες που ονομάζονται καροτενοειδή και κυρίως σε ένα καροτενοειδές που ονομάζετει λυκοπένιο και βρίσκεται και στις ντομάτες. Μελέτες έχουν δείξει ότι διατροφή πλούσια σε λυκοπένιο έχει προστατευτική δράση από καρκίνο του προστάτη αλλά και της στοματικής κοιλότητας. Το καρπούζι είναι καλή πηγή καλίου. Το κάλιο είναι ένα σημαντικό μέταλλο για τα κύτταρα και τα σωματικά υγρά και παίζει σημαντικό ρόλο στον έλεγχο της αρτηριακής πίεσης. Το καρπούζι είναι πολύ καλή πηγή βιταμίνης Α. 100 γραμμάρια φρέσκου φρούτου περιέχουν 569 mg βιταμίνης και καλύπτουν το 19% των ημερήσιων αναγκών μας σε βιταμίνη Α. Η βιταμίνη Α είναι μια ουσία με αντιοξειδωτική δράση που είναι σημαντική για καλή όραση και γερό ανοσοποιητικό σύστημα. Επίσης, το καρπούζι περιέχει τις βιταμίνες Β6, Β1 και C.

Θρεπτική Αξία Καρπουζιού 
Θρεπτικά συστατικά Περιεκτικότητα ανά 100γρ

Νερό: 91,45 
Ενέργεια σε kcal: 30 
Πρωτεΐνη σε γρ: 0,61 
Υδατάνθρακες σε γρ: 7,55 
Λιπαρά σε γρ: 0,15 
Λυκοπένιο σε mcg:4532 

Τρόποι κατανάλωσης καρπουζιού

  • Σε μια φρουτοσαλάτα μαζί με άλλα φρούτα
  • Ως φυσικό φρουτοχυμό μαζί με βερίκοκα, ροδάκινο και πεπόνι
  • Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με 30γρ φέτα και 2 φρυγανιές
  • Ως ελαφρύ βραδινό γεύμα με μια μπάρα δημητριακών
  • Συμπερασματικά θα ήταν καλό να συμπεριλάβετε το καρπούζι στη διατροφή σας, παραβλέποντας τους μύθους που ενδεχομένως έχουν φτάσει στα αυτιά σας ότι ‘το καρπούζι παχαίνει’ ή ‘το καρπούζι έχει πολλή ζάχαρη’. Απεναντίας, τα οφέλη που έχετε καταναλώνοντας 300γρ καρπούζι ημερησίως (ίσο με ένα μπολ) είναι μεγάλα και οι επιπτώσεις του στη σιλουέτα σας μικρές. 

 

Πώς να επιλέξετε καρπούζι

 Διαλέξτε ένα καρπούζι που να είναι βαρύ για το μέγεθος του. Ελέγξτε αν έχει χτυπήματα ή μαλακές κηλίδες. Στη μια πλευρά του το καρπούζι θα πρέπει να έχει ελαφρώς διαφορετικό χρώμα λόγω του χώματος που ακουμπούσε κατά την ωρίμανση του. Αυτό σημαίνει ότι το φρούτο δεν κόπηκε πρώιμα και θα έχει καλύτερη γεύση. Πριν κόψετε το καρπούζι να το πλύνετε σε τρεχούμενο κρύο νερό ή καθαρίστε το με μια βρεγμένη πετσέτα.