Η διατροφική αξία της τομάτας είναι αναμφισβήτητη και έχει αποδειχθεί από πολυάριθμες επιστημονικές έρευνες. Η τομάτα βρίσκεται ως συστατικό, στα περισσότερα από τα αγαπημένα μας πιάτα. Προσθέτει γεύση και νοστιμιά σε σάντουιτς, πίτσες, σάλτσες και σε άλλες γευστικές απολαύσεις και αποτελεί βασικό συστατικό σε πολλές σαλάτες. Εκτός όμως από τη νοστιμιά σας, η τομάτα είναι κι ένα πολύτιμο τρόφιμο για την υγεία μας, με σημαντικές ιδιότητες κατά του καρκίνου και άλλων παθήσεων. Οι τομάτες παρέχουν στον οργανισμό μας σημαντικές ποσότητες φυσικών βιταμινών και μεταλλικών στοιχείων, όπως οι βιταμίνες Α, Κ, Β1, Β3, Β5, Β6, Β7 και C, το φυλλικό οξύ, ο σίδηρος, το κάλιο, το μαγνήσιο, το χρώμιο, η χολίνη, ο ψευδάργυρος και το φώσφορο. Περιέχουν φλαβονόνες, φλαβονόλες, υδροξυκινναμικά οξέα, καροτενοειδή, γλυκοζίτες και λιπαρά παράγωγα οξέος. Και μία σειρά μελετών έχει δείξει ότι οι ντομάτες είναι πράγματι ένα τρόφιμο το οποίο δεν μας θρέφει απλά, αλλά μας χαρίζει πολλά οφέλη υγείας, χάρη στην πλούσια περιεκτικότητά τους σε θρεπτικά συστατικά όπως τα παραπάνω, αλλά και σε άλλα, όπως το λυκοπένιο. Οι ολοκόκκινοι καρποί της ντοματιάς δεν μπορούν να λείπουν από το πιάτο μας.

Ας δούμε λοιπόν μερικά από τα οφέλης της τομάτας..

 

  1. Κάνουν καλό στο δέρμα και στα μαλλιά
    Οι ντομάτες είναι πλούσιες σε λυκοπένιο, το οποίο όχι μόνο τους δίνει το κόκκινο χρώμα τους, αλλά και χρησιμοποιείται σε μερικά από τα καλύτερα καθαριστικά προσώπου της αγοράς. Υπάρχει καλός λόγος: μελέτες έχουν δείξει ότι τα συστατικά της ντομάτας καταπολεμούν την ακμή και προστατεύουν το δέρμα από ζημιές. Επιπλέον, η βιταμίνη C, το ισχυρό αντιοξειδωτικό που περιέχουν οι ντομάτες, είναι αναγκαίο συστατικό για την υγεία του δέρματος, καθώς είναι απαραίτητη για τη σύνθεση του κολλαγόνου, το οποίο επίσης ενισχύει και τα μαλλιά. Εξάλλου, για τη διατήρηση λαμπερών και ισχυρών μαλλιών η βιταμίνη Α των ντοματών είναι ιδανική. Μελέτες έχουν δείξει ότι δύο ποτήρια ντοματοχυμού την ημέρα βοηθούν στη βελτίωση της συνολικής εμφάνισης του δέρματος και την ενδυνάμωση των μαλλιών, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
  2. Προστατεύουν από διάφορες μορφές καρκίνου
    Πολλές μελέτες, μεταξύ άλλων από το Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και από την Αμερικάνικη Αντικαρκινική Εταιρεία, έχουν δείξει ότι το λυκοπένιο που περιέχεται στις ντομάτες προστατεύει από τον καρκίνο του προστάτη και ως εκ τούτου είναι απαραίτητο συστατικό στη διατροφή των ανδρών.
  3. Καταπολεμά τη χοληστερόλη
    Σύμφωνα με μια μελέτη που έγινε σε 21 υγιή άτομα και δημοσιεύτηκε στο British Journal of Nutrition, η υψηλή πρόσληψη προϊόντων τομάτας, μείωσε σημαντικά τη συνολική και την LDL χοληστερόλη («κακή» χοληστερόλη) στο αίμα. Τα δείγματα αίματος που ελήφθησαν μετά την μελέτη έδειξαν επίσης μια αύξηση στην ικανότητα κυκλοφορίας της LDL χοληστερόλης. Η οξειδωμένη LDL χοληστερόλη, μπορεί να προκαλέσει φλεγμονή στις αρτηρίες που τροφοδοτούν με αίμα τα όργανα του σώματος και άλλους ιστούς, προωθώντας έτσι την αρτηριοσκλήρυνση και αυξάνοντας τον κίνδυνο για καρδιακή προσβολή ή εγκεφαλικό επεισόδιο.
  4. Επιδρά στην υπέρταση
    Οι τομάτες είναι μια πολύ καλή πηγή καλίου και η διατροφή που είναι πλούσια σε κάλιο έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την υψηλή αρτηριακή πίεση και επομένως, τον κίνδυνο των καρδιακών παθήσεων. Ένα φλιτζάνι ντομάτας παρέχει το 11,4% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας πρόσληψης καλίου.
  5. Είναι ευεργετική για τις εγκύους
    Οι ντομάτες είναι «φορτωμένες» με βιταμίνες Α και C και αυτό σημαίνει ότι είναι κατάλληλες για τις έγκυες γυναίκες που χρειάζονται περισσότερα θρεπτικά συστατικά και βιταμίνες. Το λυκοπένιο που υπάρχει στις ντομάτες είναι ακόμα πιο πολύτιμο για τις γυναίκες όταν βρίσκονται στην περίοδο του θηλασμού.
  6. Συμβολή στην υγεία των οστών
    Οι τομάτες είναι μια πολύ καλή πηγή βιταμίνης Κ, η οποία συμβάλλει στην υγεία των οστών, ενεργοποιώντας την οστεοκαλσίνη, την κύρια πρωτεΐνη μη κολλαγόνου, στα οστά, που είναι απαραίτητη για τη δέσμευση ασβεστίου από τα οστά. Ένα φλιτζάνι ωμής τομάτας, παρέχει 17,8% της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας βιταμίνης Κ.