Οι κρίσεις ημικρανίας είναι αρκετά συχνές και εκατομμύρια άνθρωποι ταλαιπωρούνται παγκοσμίως από αυτές. Τι είναι, όμως, η ημικρανία και ποιο ρόλο μπορεί να παίξει η διατροφή στην πρόκληση ή στην αποφυγή της; Η ημικρανία είναι μια χρόνια πάθηση, που προκαλεί περιοδικές κρίσεις πονοκεφάλων και συνοδεύεται από ναυτία ή και εμετό, και ευαισθησία στον ήχο, τις οσμές και στο φως. Είναι πολύ σημαντικό να δοθεί η απαραίτητη προσοχή, αφού προκαλεί έντονο πόνο και αδυναμία. Συναντώνται σε όλες τις εθνικότητες, φυλές και γεωγραφικές τοποθεσίες του κόσμου. Επίσης, μπορεί να εμφανιστούν για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης ή με την έναρξη χρήσης αντισυλληπτικών. Επηρεάζουν συνήθως τα άτομα για μεγάλο χρονικό διάστημα της ζωής τους με αποτέλεσμα να έχουν σημαντικό κόστος υγείας.

Μορφές ημικρανίας:

  1. Ημικρανία χωρίς αύρα (κοινή ημικρανία): μονόπλευρη κεφαλαλγία που διαρκεί από 2 έως 72 ώρες. Επιδεινώνεται από τη φυσική δραστηριότητα και συνοδεύεται από ναυτία, εμετό, φωτοφοβία (υπερευαισθησία στο φως). Εντοπίζεται σε ποσοστό περίπου 85%.
  2. Κλασσική ημικρανία: συμπτώματα οπτικά που παρουσιάζονται 20 με 40 λεπτά προτού αρχίσει η κεφαλαλγία. Αφορά περίπου το 15% των ατόμων που πάσχουν από ημικρανία.

Γενικά, οι γυναίκες έχουν τρεις φορές μεγαλύτερες πιθανότητες να υποφέρουν από κάποιο τύπο ημικρανίας σε σχέση με τους άνδρες. Οι ημικρανίες αποτελούν ολοένα και πιο συχνό πρόβλημα και χαρακτηρίζονται από μεγάλο εύρος πιθανών αιτιολογικών παραγόντων (πολυπαραγοντικό σύνδρομο).

ΔΙΑΤΡΟΦΗ & ΗΜΙΚΡΑΝΙΕΣ :Η δυσανοχή σε ορισμένα τρόφιμα (τροφικές ευαισθησίες), η ανεπάρκεια συγκεκριμένων θρεπτικών συστατικών, νευροενδοκρινικές διαταραχές και το στρες μπορούν να προκαλέσουν κρίσεις ημικρανίας. Υπολογίζεται ότι το 20% των περιπτώσεων ημικρανίας οφείλονται σε δυσανοχή σε ορισμένα τρόφιμα.

Όλοι μας έχουμε υποφέρει κάποια στιγμή από έναν πονοκέφαλο, άλλες φορές πιο ήπιο, και άλλες φορές πιο ισχυρό. Ωστόσο υπολογίζεται πως ένας στους δέκα ενήλικες που ισχυρίζεται πως έχει πονοκέφαλο, πάσχει στην πραγματικότητα από ημικρανία. Οι ημικρανίες διαρκούν περισσότερο, και έχουν περισσότερα σωματικά συμπτώματα, σε σχέση με έναν κοινό πονοκέφαλο.

Μια ημικρανία μπορεί να προκληθεί λόγω στρες, κατανάλωσης αλκοόλ, αλλαγών στις συνήθειες του ύπνου, ακόμα και αν οι γονείς σας έπασχαν από ημικρανίες. Επιπλέον, ημικρανίες μπορεί να προκαλέσουν τα φαγητά που περιέχουν πολύ αλάτι ή μεγάλες ποσότητες πρόσθετων τεχνητών γλυκαντικών, όπως ασπαρτάμη.

Οι φυσικές τροφές χωρίς συντηρητικά και επιπλέον γεύσεις είναι ένα καλό ξεκίνημα, αν θέλουμε να ελαττώσουμε τις ημικρανίες μας. Μερικές από αυτές τις ασφαλείς τροφές, ενδεικτικά, είναι:

  • Τα πορτοκαλί, κίτρινα και πράσινα λαχανικά, όπως οι γλυκοπατάτες, τα καρότα και το σπανάκι
  • Το νερό, είτε από βρύση, είτε με ανθρακικό
  • Το ρύζι, και ειδικά το καστανό
  • Τα αποξηραμένα ή μαγειρεμένα φρούτα, και ειδικά τα μη εσπεριδοειδή
  • Φυσικά γλυκαντικά για το φαγητό, όπως το εκχύλισμα βανίλιας

Ποιες τροφές μπορεί να προκαλέσουν μια ημικρανία;

Έχει παρατηρηθεί πως οι παρακάτω τροφές μπορεί να προκαλέσουν ημικρανίες στους ασθενείς, συνεπώς αν δείτε ότι έχουν παρόμοια επίδραση και σε εσάς, καλό θα ήταν να τις αποφεύγετε:

  • Επεξεργασμένες τροφές
  • Αυγά
  • Ντομάτες
  • Κρεμμύδια
  • Γαλακτοκομικά προϊόντα
  • Ζυμαρικά
  • Εσπεριδοειδή φρούτα
  • Αλκοόλ, και ειδικά το κόκκινο κρασί
  • Καφεΐνη
  • Σοκολάτα
  • Παλαιωμένα τυριά, όπως το τσένταρ και η παρμεζάνα.